آخرین بروز رسانی قیمت ها 1403/06/17 شنبه
سبد خرید

سلامت روان بخش مهمی از سلامت جسمانی است و اغلب اوقات نادیده گرفته می شود. درک اختلالات روانی و روانشناسی مرتبط با آن ها می تواند به متخصصان پزشکی درک بهتری از نحوه کمک بهتر به بیماران خود بدنهد. بررسی اختلالات روانی از طریق پزشکی پتانسیل بهبود درمان ها، تشخیص ها و کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا به این نوع از بیماری ها را دارد. در این بخش، اختلالات روانی و پیوند های آن ها با علم پزشکی را بررسی خواهیم کرد تا اطلاعاتی در مورد چگونگی مدیریت موثر آن ها به دست آوریم.


تاریخچه اختلالات روانی

 

تاریخچه اختلالات روانی

 

اختلالات روانی از ابتدای تاریخ وجود داشته است و قرن هاست که انسان ها با انواع مختلفی از مشکلات مرتبط با سلامت روان درگیر بوده اند. در طول این تاریخ، علوم پزشکی به تدریج پیشرفت کرده و درک ما را از این اختلالات تغییر داده است.

درک بهتر پیچیدگی ‌های این اختلالات، ما را قادر می ‌سازد تا اطلاعات عمی ق‌تری نسبت به معنا و توسعه آن ها به دست آوریم. پزشکی به ما کمک کرده است که نگرش خود را نسبت به آن ها شکل دهیم و به رویکرد عملی تری در درمان آن ها برسیم. با نگاه کردن به تکامل اختلالات روانی در طول زمان، ما می‌توانیم مشاهده کنیم که در تلاش‌های مان برای شناخت آن پیشرفت کرده ‌ایم.


همه چیز در مورد اختلالات روانی و روان ‌شناسی

 

سلامت روان و روان شناسی، بخش بزرگی از زندگی ما هستند و درک اختلالات روانی مختلفی که ممکن است فرد را تحت تاثیر قرار دهند بسیار مهم است. با پیشرفت علم پزشکی، هر روز بیشتر در مورد سلامت روان یاد می شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب‌های روان‌شناسی 2020 را از ما بخرید

 


اختلالات روانی چیست؟

 

اختلالات روانی چیست؟

 

اختلالات روانی به طیف وسیعی از شرایط اطلاق می شود که بر عملکرد عاطفی، شناختی و رفتاری تأثیر می گذارد. این اختلالات با اختلال در الگو های فکری، احساسات یا رفتار مشخص می شوند که باعث ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره خواهند شد. اختلالات روانی می تواند از اضطراب خفیف تا شرایط جدی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دو قطبی متغیر باشد. پزشکی در سال ‌های اخیر راه طولانی را برای کمک به تشخیص و مدیریت موثر تر سلامت روان پیموده‌ است.


علائم اختلالات روانی

 

بدون شک، برای هر یک از اختلالات روانی نشانه هایی وجود دارد که لازم است برای یافتن آن ها، در نظر گرفته شوند. دقت نمایید برای این که ثابت شود شخصی از اختلال روانی رنج می برد باید حداقل، تعداد مشخصی از نشانه ها در فرد یافت شود. به طور کلی علائم اختلال روانی شامل موارد زیر می باشد که عبارت است از:

- بی علاقه شدن به انجام کار های روتین روزانه

- عدم وجود تمرکز و حواس پرتی مداوم

- ایجاد تغییر در  زمان خواب

- ایجاد تغییر در رفتار افراد

- تغییر در میزان اشتها

- دوری از جامعه


چرا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم است؟

 

چرا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم است؟

 

اختلالات روانی می تواند برای کیفیت زندگی افراد، روابط آن ها و سلامت روان کلی تاثیر بسیار زیادی به گذارد. به همین دلیل است که شناسایی و ارزیابی اختلالات بالقوه سلامت روان در افرادی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند، مهم است.

غربال گری اختلالات روانی می‌تواند به شناسایی زود هنگام مسائل احتمالی کمک نماید و گزینه ‌های درمانی مؤثر تری را که می ‌توانند با نیاز های خاص فرد تنظیم شوند، ایجاد می نماید. با انجام این کار، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که با مداخلات پزشکی و سیستم‌ های حمایتی مناسب، پیشگیری از عوارض جدی به حداقل می‌رسد.

علم پزشکی در طول سال‌ ها پیشرفت زیادی کرده است و آزمایش ‌ها و روش ‌های دقیق‌ تری را برای شناسایی دقیق وقوع شرایط سلامت روان در اختیار ما قرار داده است. اهمیت غربالگری برای چنین بیماری هایی را نباید نادیده گرفت زیرا به تشخیص علائم دشوار قبل از تبدیل شدن به یک مشکل تمام عیار که کل زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، کمک خواهد کرد.


چطور یک روانشناس اختلال روانی را تشخیص می دهد؟

 

روانشناس متخصص در تشخیص انواع اختلالات روانی واست. یک روانشناس از اطلاعات جمع آوری شده از طریق روش های مختلف همانند: معاینه فیزیکی، مصاحبه مبتنی بر پرسش نامه، ارزیابی سوابق پزشکی قبلی، آزمایش ها و همچنین بررسی ها برای تشخیص هر نوع اختلال روانی استفاده می کند.

هنگامی که اختلال روانی، تشخیص داده شد، روانشناس بیشتر روی ایجاد یک برنامه مدیریتی متناسب با نیاز های هر بیمار کار می کند. این برنامه می تواند شامل: دارو ها یا درمان هایی مانند درمان شناختی رفتاری، گفتار درمانی و یا سایر اشکال روان درمانی بسته به شرایط موجود، باشد.

تشخیص موفقیت آمیز، به یک فرآیند ارزیابی گسترده متکی است. بنابراین ضروری است که بیماران صادقانه در این جلسات با ارائه جزئیات دقیق در مورد مسائل گذشته، حال و همچنین سایر اطلاعات مرتبط با وضعیت فعلی سلامتی خود شرکت و توضیحات کاملی را ارائه بدهند.

در انتها، پزشکی نقش به سزایی در سالم سازی جامعه و همچنین رسیدگی کامل به افراد دارای اختلالات روانی دارد. علاوه بر این، برای سلامتی جامعه، لازم است برنامه جامع غربالگری شکل بگیرد تا افراد دارای اختلالات روانی و روان شناسی، تحت درمان قرار گرفته تا دوباره به شوق و انگیزه بالایی برای موفقیت در زندگی برسند.